Wat is het verschil tussen “recht van verzet” en een blokkade van uw telefoonnummer in het Bel-me-niet Register?

Indien uw telefoonnummer geblokkeerd is in het Bel-me-niet Register, mogen bedrijven of organisaties u niet meer ongevraagd telefonisch benaderen met een aanbod. Tenzij u klant bent of geweest bent van het betreffende bedrijf of organisatie. Of indien u gevraagd hebt om het telefoongesprek, bijvoorbeeld bij een prijsopgave of bij een enquête.

In ieder telemarketinggesprek hebt u echter wel de mogelijkheid om gebruik te maken van uw recht van verzet. Dit betekent dat u tijdens ieder ongevraagd telefoongesprek aan kunt geven dat u in de toekomst niet langer gebeld wilt worden door het bellende bedrijf. Dit bedrijf of deze organisatie moet uw telefoonnummer direct uit alle eigen bellijsten verwijderen zodat u in het vervolg niet meer door hen gebeld wordt (tenzij u hier om heeft gevraagd).

Op het moment dat u ingeschreven staat in het Bel-me-niet Register en u wordt gebeld door een bedrijf of organisatie waar u klant bent (geweest), dan kunt u dus gebruik maken van uw ‘recht van verzet’.  Het bedrijf of de organisatie die u belt moet u hierover informeren. Ook moeten zij dit voor u direct en kosteloos voor u regelen. Hierna mag u niet meer worden gebeld door het betreffende bedrijf of de organisatie.

Het recht van verzet heeft alleen betrekking op de bellijsten en ongevraagde telefoontjes van het bedrijf of de organisatie die u op dat moment belt. Dat bedrijf mag u in de toekomst niet meer bellen. Dit staat los van het Bel-me-niet Register. Bij het Bel-me-niet Register kunt u uw recht van verzet dus niet kenbaar maken en effectueren.