8 miljoen inschrijvingen in Bel-me-niet Register

Ingezonden op 12 apr 2013

DEN HAAG, 12 april 2013 – Het Bel-me-niet Register telt nu acht miljoen telefoonnummers. Wie zich inschrijft laat daarmee weten geen prijs te stellen op ongevraagde telemarketing. Het groeiende aantal inschrijvingen draagt er aan bij dat irritatie over ongewenste telefoontjes afneemt. Dat blijkt ook uit het jaarverslag van de OPTA (vanaf 1 april ACM): werden er in 2011 nog 13.384 klachten geregistreerd, in 2012 waren het er 8.332. Een daling met bijna 38 procent.

De afgelopen maanden is de opzet en toegankelijkheid van het Bel-me-niet Register verder verbeterd. Zo werd aanmelden eenvoudiger (‘drempelvrij’), werd de helpdesk verder geprofessionaliseerd en zijn verbeteringen in de communicatie met consumenten doorgevoerd. De site werd verder gesplitst in een deel voor consumenten en één voor adverteerders, waardoor iedereen de weg beter kan vinden.

Zsolt Szabo, voorzitter van de Stichting Infofilter die het Bel-me-niet Register beheert, constateert dat consumenten het register nog beter dan voorheen weten te vinden: “Wie een nummer registreert vertrouwt er op verschoond te blijven van telefonische colportage, voor zover je geen klant bent of bent geweest. Het aantal inschrijvingen groeit nog steeds, dus constateer ik dat het register naam heeft gemaakt. En marketeers weten dat overtreding van de blokkade-lijst gevolgen heeft, want ACM zit er als toezichthouder goed bovenop.” Ook de daling van het aantal klachten is voor Szabo een goed teken: “Het register doet zijn werk en er worden tegelijkertijd minder klachten geteld. De ergernis over ongevraagde telefoontjes daalt. En dat is precies waar het om te doen is.”